Tuesday, March 15, 2011

Pengangkutan Awam Di Malaysia teruk!!

yeke pengankutan awam di Malaysia teruk...
adaker...tadi fazreen bukak lah tv...kira mase berita tadi la..
ada seorang rakyat Malaysia ni cakap pengangkutan Malaysia teruk...
ish2...bagi aden  Malaysia dah ok lah...
mana taknya...kalau dulu yela teruk...tapi sekrang dah tak la...

cuba tengok usaha kerajaaan buat apa..
bukan nak dipolitikkan pulak kat sini...cuma nak suruh direnungkan


lrt aliran Kelana Jaya sekarang dah ada 4 gerabak...
rapid bus pon dah semakin banyak dengan pertambahan bas dan aliran baru
koc bagi wanita yang naik komuter...tapi ada gak laki masuk..
dan bas untuk wanita sekarang pon dah ada...
dan tak lama lagi...MRT (lama gak sebenarnya)


tak cukup ke dengan tu..apa-apa pon syukurlah apa yang ada...=D
assalamualaikum

8 comments:

  1. public transport dekat Malaysia still worse. Lebih-lebih lagi dalam hal kekerapan waktu untuk bas tu ada.

    ReplyDelete
  2. antara semua public transport tu, aku rasa yang paling teruk, KTM komuter dengan bas rapidkl.. kekerapan dia..hadoi..

    ReplyDelete
  3. still teruk. servis memang x mesra lah. cubela M'sia nie contohi negara super maju Jepun tu. merata2 ada keretapi/LRT (shinkansen). kalau jarak jauh ada servis keretapi peluru yang menjimatkan masa jarak jauh (hayabusa train). sebab tu kemalangan jalanraya dis sana kurang sbb xde la jalanraya tu sesak sgt (japanese prefer naik train). ni tidak, ada wang buat landmark yang x perlu macam menara2 x penting tu. sepatutnya rakyat diutamakan. cmne nak maju ni =.=

    latest : Ketagih Alkohol Di Usia 3 Tahun!!

    ReplyDelete
  4. kalau dikirakan kita kena sedar bahawa sistem pengangkutan awam dtg dari org awam sendiri kalau kita guna ramai2 dah tentu kereta xbyk lepas tu bas dan teksi pun boleh jln laju xlah org nak tunggu lama....kadang2 kita terpikir hal tersebut kita pikir bas asyik lambat tapi kita malas nak pikir kereta kat KL tu banyak...drg kadang bwk pun suka hati masuk lorong bas dan teksi macam perangai rakyat kita nak ubah....mesti mau tranformasi betul x???? kalau bas banyak pun lembab juga nak sampai destinasi kita sbb jem je...aku kadang2 tgk gak terutama org kita malas nak naik bas sbb bas lambat tu memang betul lah ok klu kita pikir 40 orang naik bas dengan 40 orang bawa kereta agak2 siapa yg sampai dulu...kita mesti pikir ma...ok lah syabas kerajaan telah memajukan sistem pengangkutan awan supaya kita boleh jadi mcm jepun hehehe

    ReplyDelete
  5. transport malaysia memang agak teruk. Memanglah ada lrt, mrt, komuter tapi tu semua dekat sekitar kuala lumpur dan selangor je. Bila sebut Malaysia, jangan tumpu kat selangor dengan kuala lumpur je. Cuba tengok dekat kuala terengganu. Berapa ketul je teksi dan bas awam boleh jumpa. yang banyak kereta sapu.

    ReplyDelete
  6. kalau cakap2 tanpa asas tak ada makna, lebih baik kita buat perbandingan betul2 dan nilai sendiri bagaimana taraf pengangkutan awam di negara kita. apa pun perubahan amat2 diperlukan.

    cadangan untuk KTM dan yang sewaktu dengannya, bagaimana memperbaiki mutu perkhidmatan kereta api.

    Ttg servis komuter:
    http://blogkaryait.wordpress.com/2011/03/21/perbandingan-kereta-api-negara-kita-dengan-negara-orang-satu-cadangan-bhg-1/

    Ttg servis LRT/Monorail:
    http://blogkaryait.wordpress.com/2011/03/21/perbandingan-kereta-api-negara-kita-dengan-negara-orang-satu-cadangan-bhg-2/

    Ttg servis antara bandar dan shutter train:
    http://blogkaryait.wordpress.com/2011/03/21/perbandingan-kereta-api-negara-kita-dengan-negara-orang-satu-cadangan-bhg-3/

    Ttg servis kereta api laju dan kesimpulan:
    http://blogkaryait.wordpress.com/2011/03/21/perbandingan-kereta-api-negara-kita-dengan-negara-orang-satu-cadangan-bhg-4/

    dan
    Ttg stesen kereta api dan kemudahan di luar bandar:
    http://blogkaryait.wordpress.com/2011/02/07/pengembaraan-maya-dengan-google-maps-%e2%80%93-siri-2/

    lihat dan nilai sendiri. :-)

    ReplyDelete
  7. alkimia: wah~bagus lah U ni!huhu! lots of info~

    ReplyDelete
  8. TREN GERABAK BYK PUN XGUNA..SELALU DELAY..BODOH SAMPAH..
    BAS RAPID LG SAMPAH,MASA MENUNGGU LEBIH DARI 30MINIT.........

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...